ezt kellett volna elolvasnotok :-D IV. szeminárium – hipermédiapolitika

Miközben költöztettem ezeket az anyagokat, láttam, hogy mennyire megnőtt ez az olvasmány-gyűjtemény. És ez még nem minden, hiszen csak beemeltem régebbi aktualitásokat… De további hasznos témák például a web használata a választási kampányokban (lásd, Obama győzelme), vagy nemzetközi zöld szervezetek kiállása politikai célokért (pl. Avaaz). Még forróbb és kínosabb téma most a Wikileaks-botrány! Nem bánnám, ha valaki feldolgozná. 😉

No, de kedves Überatompöpecek!

Az olvasmánylista végére még beszúrok nektek néhány “újdonságot” is…

  • – –

Hiper-Mediapolitika – politikai hiper-media:
TV >> internet >> web2

Transindex
– Le a kommunizmussal! Le a csalással! Szabadságot! Ezekkel a jelszavakkal tüntetett – eleinte békésen – a kisinyovi államelnöki hivatal előtt egy főleg fiatalokból álló, egy internetes felhívásra gyülekező tömeg.
– A televíziók adását felfüggesztették, az állami rádió- és tévéadók egész nap nem adtak hírt a tüntetésekről, a magánadók műsorát pedig nem lehetett elérni az interneten keresztül. Több internetes site-ot és mobiltelefon-hálózatot blokkoltak.
– Kisinyovot behálózta a rendőrség, a külföldi újságírókat a Moldova Köztársaságban élő kollégák arra intik: vigyázzanak, mit tudósítanak, mert a titkosszolgálat emberei az egész várost figyelik.
– Mi több, a rendőrség a tévében sugárzott felvételek alapján márt több személyt is letartóztatott, így a tiltakozók rátámadhatnak az őket filmező stábokra.
– A tüntetéseken a Romániához való csatlakozásra szólító jelszavak is felhangoztak, a megostromlott és bevett kormányzati épületekre pedig román nemzeti zászlókat is kitűztek – hívja fel a figyelmet tudósításában a RIA Novosztyi orosz hírügynökség.
– A hazai lapok egyhangúlag kiemelik, hogy a moldovai hatóságok ellenőrzésük alá vonták az elektronikus és az írott médiát, így a legtöbb információ az ottani eseményekről az interneten keresztül érkezett. A moldovai fiatalok a közösségi és a videómegosztó portálokon keresztül tájékoztatták a közvéleményt az eseményekről – írják.
– A Cotidianul megjegyzi, hogy az 1989-es romániai forradalom volt az első, amit a televízió közvetített élőben, a moldovai forradalom viszont multimédiás eszközöknek köszönhetően válik követhetővé. Az Evenimentul Zilei című napilap a fiatalok kormányellenes lázadásáról beszél, amely szerinte néhány internetes üzenettel kezdődött.
– Facebook-on, Twitteren és SMS-ekkel szerveződik a moldovai forradalom
– Közösségi portálok, blogok és SMS-ek játszottak kulcsszerepet a több ezer fiatal részvételével lezajlott moldovai megmozdulásokban. A Kommunisták Moldovai Pártjának vasárnapi választási győzelme ellen tiltakozó 15 ezer fős tömeg például ellenzéki hívek SMS-kampánya után gyűlt össze Chișinău központjában. A tüntetők a Facebook-ot és a Twittert is felhasználják arra, hogy a hagyományos, az ellenzék szerint kormányzati ellenőrzés alatt álló csatornákat megkerülve híreket továbbítsanak.
– A Facebook felhaszálói “Le a kommunistákkal” nevű csoportot alapítottak, amelybe szerdáig már ötszázan léptek be. A csoport logót is kreált magának, amelyen egy ember a szemetesbe hajítja (az egykori szovjet zászlón szereplő) sarlót és kalapácsot.
– Sokan részt vettek a “Rejtsd el a nagymamád személyi igazolványát” SMS-küldő akcióban, amelynek célja az volt, hogy a személyi okmányok “eltüntetésével” megakadályozzák az idős (feltehetően a kommunistákra szavazó) emberek szavazását.
– Moldovára és forradalomra keresnek rá a romániai netezők
– A kisinyovi tüntetések kezdete után egy nappal már rengetegen kerestek rá a Trafic.ro által monitorizált site-okon a moldovai eseményekre – derül ki a romániai nézettségszámláló adataiból. A „forradalom” (”revolutie”) szóra a Moldovai Köztársaságban zajló eseményekre utaló konstrukcióban kerestek a netezők.
– Április 7-én Kisinyov és Moldova kulcsszóra 20-20 ezer keresés vezetett a Trafic.ro által figyelt honlapok valamelyikére. “Kisinyovi forradalom” kulcsszóra 3662, “moldovai forradalom”-ra 2190, “kisinyovi napló”-ra 1155 keresés erdeményezett találatot (ez utóbbi egy fővárosi weboldal, a Jurnal de Chisinau neve, amely percről percre számol be a történésekről).

Manna.ro
– jelentette ki a moldovai államfő kedd délután az állami televízióban a kormány rendkívüli ülését követően. Az államelnök román (ott moldávnak nevezett) nyelven elmondott beszédének végén azt mondta,
– Az államelnök olyasmit is említett a tévében, hogy másféle erő bevetésére is szükség lehet.
– Vladimir Voronyin államfő irodájába most gyakorlatilag bárki bemehet, a Realitatea hírtelevízió helyszíni tudósítója szerint újságírók is betértek az irodába.
– Meg nem erősített információk szerint a tüntetők az állami tévé épülete felé haladnak, hogy azt is elfoglalják. A moldáv állami tévé Voronyin pár perccel ezelőtti beszéde előtt egyáltalán nem tudósított a fővárosban történtekről, hanem színes szórakoztató műsorokat sugárzott.
– Twitteren (!) jelentették be az első online forradalmat
– Az interneten terjednek leggyorsabban az elsődleges információk Moldova Köztársaság fővárosában zajló, mintegy 30 ezer fős tüntetésről, ahol a tiltakozók a vasárnapi parlamenti választások meghamisításával vádolják a hatóságokat.
– A választásokat a kommunista párt nyerte meg abszolút többséget szerezve a chişinăui parlamentben, amelynek épületét nemrég foglalták el a tüntetők. A moldáv állami média hallgat az eseményekről, egyes rajonokban a NIT és a Moldova 1 adón kívül az összes rádió és tévécsatornát blokkolták.
– A történteket a serbamedia nevű Twitter-felhasználó úgy kommentálta: “Bukarest 1989: az első, tévében közvetített forradalom. Chişinău 2009: az első, online közvetített forradalom”.
– A HotNews hírportál szerint a tüntetők csoportjai az állami tévé felé igyekeznek, amely az államfő beszédéig kizárólag szórakoztató műsorokat sugárzott. A Hotnews.md portál szerint az állami rádió hazaküldte alkalmazottainak nagyrészét attól tartva, hogy a tiltakozók megtámadhatják az épületet.

Maszol.ro
– A diplomata az ÚMSZ-nek megerősítette: a moldovai fővárosban a nap folyamán nem volt internetes kapcsolat. „Ez amiatt lehet, hogy a hatóságok úgy tudták, a tüntetőket interneten mozgósították” – magyarázta a nagykövet, aki szerint a tüntetések környékén a mobiltelefonok is használhatatlanok voltak. A nagykövettől megtudtuk: a moldovai közszolgálati televízió csak híradásokban számolt be a történtekről, az eseményeket élőben nem közvetítette.

  • Moldovai felkelés online
    – A kommunista rezsim ellen lázadó ifjúság új webes alkalmazásokhoz fordult
    – Miután a moldovai sajtóra már nem lehetett számítani, a mobilhálózatok használhatatlanná váltak, fontos moldovai hírportálok és egyéb internetes közösségi oldalak váltak elérhetetlenné, a kommunista rendszer ellen lázadó ifjúság a webkettes alkalmazásokhoz fordult.
    – Miután a moldovai sajtóra már nem lehetett számítani, a mobilhálózatok használhatatlanná váltak, fontos moldovai hírportálok és egyéb internetes közösségi oldalak váltak elérhetetlenné, a kommunista rendszer ellen lázadó ifjúság a webkettes alkalmazásokhoz fordult, a Twitteren, a Facebookon, Youtube-on, Flickren vagy messengeren keresztül számolva be a keleti szomszédos államban történtekről.
    – Előbbin – amely egy mikroblog, rövid szöveges üzenetek publikálását téve lehetővé – a Moldova vagy a PMAN (a kisinyovi Nagy Nemzetgyűlés tér nevének rövidítése) vált rövid idő alatt a leggyakrabban keresett szóvá, az ezekhez tartozó topikok pedig percenként több tucat hozzászólással gazdagodtak.
    – Nem maradt le a Facebook közösségi oldal sem: a tiltakozások kezdetekor több „ügyhöz” (ahogy a Facebook ezt nevezi, „cause”) toboroztak támogatókat a kezdeményezők, olyan címszavak kerülve vezető helyekre, mint „Yes we can”, „Fuck Voronin” vagy „Support Moldova”. A Youtube videómegosztón és egyéb blogokon megszaporodtak a tüntetésen készült videók és fotók, moldovai közösségi oldalakon pedig egyre több buzdító bejegyzést posztoltak a regisztrált felhasználók.
    – Mire a fiatalsághoz képest némi lépéshátrányban lévő hatóságok az internetet is blokkolták, addigra a világ már értesült a kisinyovi eseményekről, és több ezer támogató állt a tüntetők oldalára. A világháló mégsem állt le teljesen Moldovában, a megmozdulás pedig elnyerte az első online közvetítésű felkelés címet, a közszolgálati televízió ugyanis például eközben szórakoztató műsort sugárzott, csupán Vladimir Voronin államfő üzenete erejéig szakítva meg a dzsemborit.
    – És habár a moldovai hatóságokat a hideg rázta a modern kommunikációs eszközöktől, melyek segítségével embereket lehet toborozni a tüntetésekre, webes szakemberek szerint a Twitternek vagy a hasonló oldalaknak inkább a hírközvetítő szerepe volt nagyobb, mintsem a lázító. Igaz, a Twittert, amelynek segítségével az ottani és itteni románok kommunikáltak, még eszközként használhatják fel Voronin emberei Románia ellen.

http://search.twitter.com/search?q=%23pmanhttp://www.necn.com/Boston/SciTech/2009/04/08/Twitter-Facebook-spread-word/1239193092.htmlhttp://tech.yahoo.com/news/ap/20090408/ap_on_hi_te/eu_moldova_outtwitting_the_communists_2http://www.youtube.com/watch?v=Sgi38cSwBXA http://www.realitatea.net/astazi-sunt-asteptate-noi-proteste-la-chisinau_492251.htmlhttp://www.cotidianul.ro/tinerii_de_la_chisinau_fac_revolutie_prin_internet-79846.htmlhttp://www.jurnal.md/

http://twitter.com/mediamtv

  • – –

*

csak, hogy lássátok, hogy működik…

http://twitter.com/mediamtv

– – –
– – –
július 7, 2009  FRISSÍTÉS:
Alig három hónappal ezelőtt azzal fejeződött be a beszélgetésünk, hogy nemcsak forradalmárok, de a hatóságok is fel tudják használni a web 2.0-ban rejlő lehetőségeket. Íme, máris egy kapcsolódó hír:

A Nagy Testvér nyugati módszerekkel figyel

Teherán nyugati vállalatok segítségével építette ki a világ egyik legmodernebb internetfigyelő hálózatát, amely tömeges méretekben képes nyomon követni az irániak on-line kommunikációját – írta a hétfői The Wall Street Journal. Nem egyszerűen bizonyos portálok blokkolásáról vagy a világhálón történő kommunikáció korlátozásáról, hanem egyfajta mély megfigyelésről van szó. A kormány konkrét személyekre lebontva képes információkat gyűjteni, és dezinformációs céllal módosítani tudja az üzeneteket – állapította meg a lap Iránban és más országokban élő internetes szakértőkkel készített interjúk alapján.

Ennek a fejlett ellenőrzési rendszernek a megvalósítását részben a német Siemens és a finn Nokia vállalat segítette 2008 második felében – erősítette meg az e célból alakult közös vállalat, a Nokia Siemens Networks szóvivője, Ben Roome. Mint kifejtette, a cég egy nagyobb szerződés keretében hálózati technikával látta el az iráni kormányt, amely így hozzájutott a kommunikáció ellenőrzésének képességéhez is.

Szakértők szerint az iráni kormány a fejlett technikával képes minden internetes kommunikációt figyelni, legyen szó e-mail üzenetekről, telefonhívásokról vagy a közösségi portálokon, például a Facebookon vagy a Twitteren küldött üzenetekről. Internetes szakemberek szerint Teherán a megfigyelés miatt engedte az utóbbi napokban is a világháló használatát, és a mély megfigyelési rendszer miatt lassult le a világhálón a kommunikáció. Egyes iráni felhasználók szerint tizedére csökkent az internetes adatsebesség. A teheráni kormány mélyfúrásokat végez az irániak közléseiben – fogalmazott az újságnak Bradley Anstis, a kaliforniai Marshal8e6 internetes biztonsági cég igazgatója.

Az új forradalom szimbóluma: Neda

A szombati tüntetésen szíven lőtt, 16 éves filozófiahallgató lány, akit állítólag Nedának hívnak, lett az új iráni forradalom szimbóluma. Arcképe és a haláláról készült videofelvétel már körbejárta a világot, a közösségi oldalakat; a Twitteren valóságos üzenetáradat emlékezik meg haláláról. Nyugodj békében, Neda, Irán angyala; megölték Nedát, de a hangját nem (“Neda” hangot, üzenetet jelent fárszi nyelven); Neda mindenki testvére, mindenki lánya, mindenkinek a szabadságért felemelt hangja – írták a bloggerek. (nydailynews.com)

forrás: transindex 2009 június

És egy fontos link: http://www.internetnews.com/breakingnews/article.php/3826481

  • – –

július 7, 2009 at 1:43 pmÚjabb frissítés: http://tech.transindex.ro/?hir=6890

Letiltották a Twittert Kínában az ujgur zavargások miatt

Az ujgur zavargásokról szóló nem hivatalos információkat a szokásos hírfolyamok mellett már a Twitterről is kiszűrték Kínában, s ezzel az iráni tüntetések idején világszerte ismerté vált közösségi mikroblog szolgáltatás bekerült a kínai médiafelügyelet által ellenőrzött oldalak közé.

Az ázsiai országban a Kínai Nagy Tűzfalként emlegetett internetes tartalomszűrővel blokkolják a jelenlegi politikai rendszert bíráló, kényes témákkal, vagy károsnak vélt szervezetekkel foglalkozó oldalakat.

A nyugat-kínai Hszincsiang (Xinjiang) autonóm terület közigazgatási központjában legkevesebb 140 halálos áldozattal és több mint 800 sérülttel járó zavargásokról szóló beszámolók az interneten több mint 12 órával előzték meg az állami televízió riportjait, amelyek először csak hétfőn dél körül kerültek adásba.

A világhálón megjelenő tartalmakat a kínai hatóságoknak nehéz teljes mértékben ellenőrzés alá vonni. Ezért a szolgáltatók által használt szűrők mellett a kínai kormány egy a fiatalok védelmét szolgáló Zöld Gát (Green Dam) elnevezésű szűrőt is a felhasználók számítógépeire szeretett volna telepíttetni. A tervet egyelőre nem sikerült maradéktalanul teljesíteni, és most úgy tűnik, hogy a világhálót csak úgy lehet kordában tartani, ha a hálózati kapcsolat teljesen megszüntetik. (mti/afp)

forrás: transindex 2009 július

  • – –

Még egy frissítés a web2 párbajról…

Nagy Testvér Iránban: figyelik az ellenzékiek SMS-eit és e-mailjeit is

Az iráni rendőrség figyelmeztette az ellenzék híveit, utoléri őket a törvény akkor is, ha mobiltelefonon, rövid szöveges üzenetekben vagy elektronikus levélben szerveznek kormányellenes tüntetéseket.

“Vád alá helyezzük, és megbüntetjük azokat, akik ellenzéki üzeneteket terjesztenek; ezeknek az embereknek tudniuk kell, hogy az SMS- és az email-szolgáltatást is felügyeljük. Ne higgyék, hogy így nem azonosíthatók” – idézte a félhivatalos ISNA iráni hírügynökség Iszmail Ahmadi Mohaddam rendőrfőnököt.

A vitatott júniusi elnökválasztás óta – miután a reformerek csaknem minden lapját bezárták, és a keményvonalas állami propaganda mellett az ellenzék alig hallathatja a hangját – a fiatal ellenzékiek a mobiltelefont és az internetet használták fegyverként; ezeken keresztül szerveztek tüntetéseket, és mobiltelefonos felvételeket töltöttek föl a világhálóra. Gyűléseik időpontjában a hatalom rendszerint blokkolja a mobiltelefon-hálózatot.

Hírek szerint az ellenzék február 11-ére, az iszlám forradalom évfordulójához időzítve újabb megmozdulásokat szervez. Az iráni hatóságok közölték, nem tűrnek el semmilyen utcai tiltakozó megmozdulást. (mti/afp/ap)

forrás: transindex: http://vilag.transindex.ro/?hir=12264

ÚJDONSÁGOK:

http://itcafe.hu/hir/anonymous_occupy_sopa_pipa_ndaa.html

http://hvg.hu/cimke/Occupy_mozgalom

http://hu.occupy.wikia.com/wiki/Occ

http://www.magyardiplo.hu/2013-januar/1045-az-oenimado-mozgalom-ows-occupy-wall-street

http://www.mohaonline.hu/eszme/anonymous_hacker_mozgalom_magyar_interju

http://www.origo.hu/nagyvilag/20110614-anonymous-hacker-group-kihivtek-a-natot-de-szoritja-oket-az.html

és így tovább…

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s